Projekt „Poznajemy Europę – Europa poznaje nas” realizowany we współpracy z partnerem zagranicznym Gymnasio Platamona był pierwszym krokiem Szkoły Podstawowej im. Lecha Aleksandra Kaczyńskiego w Chełchach w zakresie realizacji przedsięwzięcia o międzynarodowym charakterze.
Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji kluczowych naszych uczniów w tym w szczególności kompetencji w zakresie wielojęzyczności. Zagraniczny wyjazd był również doskonałą okazją do pracy nad rozwojem świadomości i ekspresji kulturalnej, kompetencji obywatelskich, osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się, a także umiejętności cyfrowych. Jako szkoła borykaliśmy się z niezadowalającymi wynikami z egzaminu 8 klasy z j. angielskiego i zdawaliśmy sobie sprawę, że jest to obszar wymagający pilnej poprawy.
W mobilności zagranicznej udział wzięło 20 uczniów klas 6-8, którym towarzyszyło 3 nauczycieli, będących opiekunami uczniów. Po stronie greckiej udział wzięło 10 uczniów oraz 2 nauczycieli. Program mobilności został stworzony w oparciu o wspólną, wnikliwą analizę trudności z jakimi zmagają się uczniowie. Tematyka projektu była więc dopasowana do potrzeb i zainteresowań uczniów z obu szkół. Wspólnie z instytucją przyjmującą dołożyliśmy szczególnych starań aby forma zajęć była atrakcyjna i angażująca, tak aby wszyscy uczestnicy wynieśli z projektu maksimum korzyści. Działania realizowane w trakcie mobilności był poprzedzone intensywnym przygotowaniem uczniów w zakresie: językowym, kulturowym, merytoryczno-pedagogicznym oraz zadaniowym, co całościowo korzystnie wpłynęło na mentalne nastawienie uczestników do wyjazdu. Zakwalifikowani uczniowie przygotowali materiały wykorzystane następnie w trakcie zajęć w szkole partnerskiej, tj. prezentację o swojej szkole, lekcję języka ojczystego oraz informacje o swoim regionie potrzebne do realizacji mobilności. W czasie mobilności uczniowie zostali podzieleni na mniejsze międzynarodowe zespoły robocze, w których realizowali działania projektowe przewidziane w programie. Uczestniczyli w warsztatach terenowych, spotkaniach, wizytach zorganizowanych przez partnera projektu w obiektach hotelowych, gastronomicznych i w atrakcjach turystycznych. Mieli okazję poprawić swoje umiejętności w zakresie fotografii cyfrowej i jej wykorzystania w prezentacjach multimedialnych i stronach internetowych. Głównym rezultatem realizacji projektu jest blog podróżniczy http://poznajemy-europe.eu/, na którym uczestnicy sukcesywnie zamieszczali efekty wspólnej pracy. Dodatkowo na platformie Facebook prowadzony był dziennik mobilności w formie codziennych relacji z zajęć. Potwierdzeniem udziału i uzyskanych w ramach projektu kompetencji są˛ wydane uczniom certyfikaty uczestnictwa. Zrealizowane działania były nastawione na kształtowanie komunikatywności, współpracy w zespole, umiejętności zdobywania i selekcji potrzebnych informacji oraz korzystania z różnych źródeł informacji z poszanowaniem praw autorskich. Ponadto uczestnicy znacząco rozwinęli swoje kompetencje cyfrowe dzięki edycji tekstów i zdjęć, a także pracy w kreatorze Wordpress. Współpraca w międzynarodowych grupach, spotkania i wywiady z przedstawicielami branży turystycznej i skupienie na tematyce projektu istotnie wpłynęło na wzmocnienie proaktywnej postawy wśród uczniów, kreowanie liderów i kształtowanie pewności siebie, co z pewnością będzie przydatne w ich dalszej edukacji i pracy zawodowej. Zrealizowany projekt był dla uczniów także szansą do zgłębienia wiedzy na temat historii, kultury i obyczajów obu regionów - Tesalii i województwa warmińsko-mazurskiego. Niewątpliwą korzyścią płynącą z uczestnictwa w projekcie był bogaty i ciekawy program kulturowy. Uczniowie mieli okazję odwiedzić miejsca takie jak: Meteory, Saloniki czy wyspa Skiathos. Na koniec mobilności uczniowie przedstawili efekty swojej pracy społeczności szkolnej oraz odbyła się wspólna ocena opracowanych treści. Efekty kształcenia oraz wypracowane rezultaty zostały poddane ocenie i ewaluacji, które potwierdziły korzystny wpływ zrealizowanych działań na wszystkich uczestników przedsięwzięcia. Ważnym etapem była promocja i upowszechnianie działań projektowych, dzięki czemu zwiększyliśmy rozpoznawalność naszej placówki oraz zwiększyliśmy oddziaływanie projektu na otoczenie lokalne i europejskie.