Realizacja zajęć w ramach programu Laboratoria Przyszłości
We wrześniu 2022 w ramach działań „Laboratoriów przyszłości” ruszyły zajęcia koła gastronomicznego i koła cybernetycznego. Zajęcia będą odbywały się cyklicznie raz w tygodniu. Jak widać na załączonych zdjęciach dzieci bawią się świetnie i zdobywają praktyczne umiejętności. Powoli rozpakowujemy zakupione sprzęty, szkolimy się z ich użytkowania i przygotowujemy do dalszych działań w ramach projektu.
W październiku 2022 kontynuujemy działania. Pokonujemy kolejne bariery i zdobywamy dalsze doświadczenia. Na kole cybernetycznym zbudowaliśmy pierwsze roboty. Pojawił się nawet techniczne pomysły racjonalizatorskie, które doprowadziły do rywalizacji. Oby tak dalej!
Listopad. Zajęcia kulinarne zawsze cieszą się wielkim powodzeniem. Uczniowie bardzo chętnie przyrządzają smakołyki, które później konsumują sami, ale także dzielą się nimi z całą społecznością szkolną. Po raz trzeci zorganizowaliśmy „FESTIWAL OWOCÓW I WARZYW”. Ta akcja niezmiennie cieszy się ogromnym powodzeniem w szkole. Każdy chce przygotowywać pyszne soki, ale także je degustować. Ogromne ilości jabłek, marchewki, buraków i innych warzyw i owoców należało przygotować do użycia ich w wyciskarkach wolnoobrotowych. Noże i deski poszły w ruch. Zachowując zasady bezpieczeństwa uczniowie doskonalili umiejętność krojenia. Okazało się, że nie jest to takie proste, ale nikt się nie zniechęcał. Praktyka czyni mistrza! Na kolejnych zajęciach kontynuowaliśmy naszą kulinarną przygodę z owocami i warzywami. Tym razem, na zabezpieczonych deskami do krojenia stanowiskach pracy przygotowywaliśmy piękne kompozycje z surowych warzyw. Efekty były nie tylko piękne, ale smakowite i bardzo zdrowe!
Grudzień. Zajęć kulinarnych ciąg dalszy. Tym razem pyszny deser jogurtowo owocowy „Mango lassi”. Wykonaliśmy go zgodnie z recepturą wyszukaną na stronie internetowej, ale wzbogaciliśmy o własne pomysły. Dorzuciliśmy przepyszne mrożone owoce i posypaliśmy świeżymi orzechami. Jednak aby wydobyć z łupinek cenne ziarna, musieliśmy trochę popracować. Wobec braku „Dziadków do orzechów”, posłużyliśmy się narzędziami zakupionymi w ramach projektu „Laboratoria przyszłości.” Okazało się, iż do wyłuskania ziaren orzechów laskowych można użyć kombinerek i młotka ślusarskiego. Następnie orzechy zostały rozdrobnione na deskach kucharskich i użyte do deserów. Kolejny raz było pysznie!
Styczeń. Nowe pomoce naukowe wydrukowane na drukarce 3D zachwycają nie tylko uczniów ale i nauczycieli. Nowe mapki – puzzle z województwami polski są już hitem na lekcjach geografii. Uczniowie coraz śmielej wykorzystują drukarkę 3D. Powstał przepiękny karmnik dla ptaków!
W lutym poszły w ruch piły i młotki. Na zajęciach techniki uczniowie klasy czwartej korzystali z narzędzi ręcznych zakupionych w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Dzieci z wielkim zaangażowaniem zajmowały się obróbką drewna. Stworzyliśmy breloczki do klucz i drabinki do kwiatów. Warto zauważyć, że dziewczynkom też się to podobało. ;-)
8 marca. My to lubimy sobie dogadzać. Dziś postanowiliśmy przygotować pyszne wiosenne przekąski bankietowe. Jako bazę użyliśmy słonych krakersów. Na kanapeczkach nie zabrakło wędlinki, serów, rozmaitych wiosennych warzyw: sałaty, rzodkiewki, szczypiorku, koperku, ogórka. Nasze kanapeczki zachwycały kolorami, zapachem i smakiem. Pracowaliśmy z wykorzystaniem desek i noży zakupionych w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Każdy miał swoje stanowisko pracy i mógł tworzyć swoje dzieła. Zajęcia zwieńczyła wspólna degustacja. Przekąsek wystarczyło do poczęstowania kadry pedagogicznej, która nagrodziła autorów zasłużonymi pochwałami.
Kwiecień. Kulinarnych szaleństw ciąg dalszy. To najbardziej wyczekiwane chwile, kiedy można nie tylko coś przygotować, ale później z apetytem zjeść. Tego dnia postawiliśmy na przez wszystkich uwielbiane gofry. Do pracy garnęli się wszyscy. Było odmierzanie produktów, mieszanie, miksowanie – a wszystko ku ogólnemu zadowoleniu. Do wypieczenia mnóstwa gofrów posłużył nam wielofunkcyjny opiekacz, w którym dzięki wymiennym wkładkom można wykonać również tosty. Natomiast noże i kuchenne deski do krojenia posłużyły nam do przygotowania obłędnie pysznych dodatków. Wszyscy chętnie obierali i kroili owoce, które następnie – według życzeń konsumentów – wędrowały na gofrach. Pychotki
Maj. Piękna pogoda zachęciła nas do zorganizowania zajęć w plenerze. Cudowne słońce, przyjazna temperatura i super atmosfera uczestników zajęć sprowokowała nas do rozpalenia ogniska, na którym piekliśmy kiełbaski, pianki i jabłka. Wszystko było wizualnie dokumentowane zakupionym w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” aparatem fotograficznym. Każdy chciał wypróbować swoich możliwości. Uczyliśmy się, jak ustawić odpowiednio aparat, jak wybrać odpowiednią opcję, jak najlepiej wybrać kadr. Było nie tylko edukacyjnie, ale również sympatycznie i pysznie.
Czerwiec. Wysokie temperatury spowodowały że postanowiliśmy przygotować coś do ochłodzenia. Najlepsza do tego jest woda z dodatkiem owoców. Zebraliśmy owoce, miętę, i wodę gazowaną. Na naszych zaprzyjaźnionych deskach pokroiliśmy na kawałki truskawki, czereśnie, cytrynę. Dokładając niesamowicie pachnącą miętę i melisę nadziewaliśmy „szaszłyki” owocowo – ziołowe które zanurzyliśmy w szklanych dzbankach wypełnionych wodą. Częstowaliśmy się sami oraz społeczność szkolną. Wiemy już, jak pomóc w przygotowaniu przyjęć.