Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Sobota, 26 kwietnia 2025
Imieniny: Maria, Marcelina, Marzena
słonecznie
10°C

Wizyty studyjne

      Od października 2024 roku nasza szkoła uczestniczy w pilotażowym programie rozwoju szkół podstawowych w subregionie ełckim – „Szkoła Zadań Prawdziwych”. W programie bierze udział sześciu nauczycieli, w tym dyrektor placówki. W związku z realizacją zadania odbyły się trzy wyjazdy (zagraniczny, krajowy i regionalny), podczas których uczestnicy odwiedzali szkoły zarówno państwowe, jaki i prywatne (społeczne), podpatrywali sposoby pracy z uczniami w tych placówkach, jak również poznawali realizowane w tych szkołach innowacje pedagogiczne.

      W dniach 12-15 listopada 2024 r. nauczyciele wzięli udział w wycieczce zagranicznej do Wenecji Euganejskiej we Włoszech. Podczas wizyty studyjnej odwiedzili H-Farm International School w Vicenza (malownicza miejscowość położona u stóp Alp Weneckich).

   H-FARM International School, położona na obrzeżach Wenecji, umożliwia uczniom bycie obywatelami o międzynarodowych poglądach, którzy są w stanie kształtować swoją przyszłość w szybko zmieniającej się globalnej społeczności. Dzięki innowacyjnym sposobom uczenia się i rozwojowi relacji opartych na współczuciu i szacunku, umożliwia się uczniom stanie się pewnymi siebie, kreatywnymi i współpracującymi. To społeczność aktywnych osób uczących się przez całe życie. H-FARM International School obsługuje zróżnicowaną społeczność uczniów i rodzin. Szkoła używa języka angielskiego jako języka nauczania i uczenia się oraz ma na celu promowanie międzynarodowego myślenia i globalnego obywatelstwa.

   Oferuje trzy programy edukacyjne Organizacji Matury Międzynarodowej: Primary Years Programme (przedszkole/szkoła podstawowa), Middle Years Programme (gimnazjum + pierwsze dwa lata szkoły średniej) oraz znany na całym świecie Diploma Programme (ostatnie dwa lata szkoły średniej), angażujący program nauczania, który przygotowuje uczniów do uzyskania dostępu do najbardziej prestiżowych uniwersytetów i szkół wyższych na świecie.

      W Bassano del Grappa zaprezentowana została państwowa szkoła podstawowa – Scuola Primaria  GENERALE G. GIARDINO. To szkoła posadowiona w budynku parterowym i posiada sale lekcyjne z całkowicie przeszkloną ścianą z widokiem na ogród. Otoczenie szkoły porośnięte jest krzewami (stanowią  ogrodzenie) oraz wysokimi drzewami. Taka aranżacja sprzyja naukom przyrodniczym. Oprócz sal lekcyjnych znajdują się dwa laboratoria (muzyczne i malarskie) oraz laboratoria do pracy grupowej. Istotną rolę w szkole odgrywa indywidualizacja pracy z uczniem, a także edukacja włączająca. Szkoła ściśle współpracuje z rodzicami, dając im możliwość pozyskiwania funduszy na zakup sprzętu dydaktycznego, finansowanie projektów, a także powiększanie księgozbioru poprzez organizacje różnych wydarzeń, jak np. „Marsz Książki”.

      Weneckie FAB LAB to rodzaj pracowni, małego laboratorium, mającego dawać możliwość realizacji własnych projektów i pomysłów dorosłym i dzieciom, chcącym realizować swoje marzenia, hobby, naukę lub pracę, a potrzebują narzędzi i przestrzenie, a także dość często wiedzy technicznej. Zaletą tego miejsca jest rozwijanie kreatywności – kreatywnego myślenia, co przekłada się na zaprojektowanie i stworzenie dowolnego przedmiotu (urządzenia) przy pomocy dostępnego sprzętu (drukarki 3D, obrabiarki CNC, wycinarki laserowej - ramię i innych). Dostępność FAB LAB dla uczniów może okazać się kuźnią młodych talentów.

      Podczas wizyty studyjnej we Włoszech uczestnicy mieli okazje spotkać się z przedstawicielami Polonii w Wenecji Euganejskiej, Prezesem Stowarzyszenia Wielokulturalnego „SINERGIA” panią Dominiką Agnieszką Grzebyk, która również była przewodniczką grupy na terenie Wenecji.

      Pani Prezes zaaranżowała spotkanie ze studentami Ca Foscari i Uniwersytetu Padewskiego, którzy przedstawili innowacyjne metody nauki języków obcych. Studenci biegle posługują się kilkoma językami. Zwrócili też uwagę na wielokulturowość, wielojęzyczność jako element, który definiuje przyszłość młodego pokolenia.

      Wizyta studyjna pozwoliła nie tylko poznać wybrane szkoły, ale również spotkać się z przedstawicielami lokalnych władz. W Galliera Veneta uczestniczyliśmy w spotkaniu z burmistrzem Edigio Ceccato, który opowiedział o regionie, a także wyraził uznanie dla pracy nauczycieli. Zarządzając rolniczym terenem dostrzega potrzebę rozwoju szkolnictwa jako inwestycji w młodego człowieka.

      Grupa studyjna miała również możliwość spotkania w Wenecji z Assessorem ds szkolnictwa Valerią Mantovan.

      Wizyta studyjna oprócz walorów edukacyjnych, podglądania rozwiązań, dobrych praktyk i innowacji była też krótkim czasem podziwiania piękna Wenecji Euganejskiej. Spacer po Wenecji, a także wizyta w Palazzo Balbi to zapewne niezapomniane wrażenia, jak również podziwianie Alp Weneckich, panoramy Bessano dell Grappa  i fascynujące opowieści o regionie pani przewodnik.

      26 listopada 2024 r. nauczyciele realizujący program „Szkoła Zadań Prawdziwych” udali się na wycieczkę krajową. Tym razem założenia przedsięwzięcia realizowali podczas odwiedzania szkół w Mikołajkach i Kętrzynie.

      Społeczne Szkoły STO w Mikołajkach to Społeczna Szkoła Podstawowa STO i Społeczne Liceum Ogólnokształcące STO prowadzone przez Samodzielne Koło Terenowe nr 93 Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Mikołajkach. W szkole stosowane są nowoczesne metody nauczania. Wykorzystuje się interaktywne technologie. Duży nacisk kładzie się na projekty grupowe i zajęcia praktyczne. Ważnym elementem jest uwzględnianie indywidualizacji nauczania. Uczniowie codziennie uczestniczą w lekcjach j. angielskiego z rekomendacją certyfikatów w British Council. Co drugi dzień odbywa się język niemiecki z programem certyfikacji w Goethe Institut. Szkoła stawia na dwujęzyczne zajęcia z przedmiotów ogólnych oraz zajęcia z programowania i robotyki z wykorzystaniem nowoczesnych programów oraz klocków lego. Szkoła stawia na nowoczesne metody nauczania, które integrują wiedzę teoretyczna z praktyką. Sąsiedztwo jednostki naukowej PAN w Popielnie sprawia, że zajęcia terenowe są częstym elementem wykorzystywanym w pracy dydaktycznej („Szkoła w puszczy”). Szkoła promuje nauczanie bogate teoretycznie i oparte na praktycznym doświadczaniu i autentycznych wyzwaniach naukowych.

   Szkoła Podstawowa nr 1 im. Feliksa Nowowiejskiego w Kętrzynie postawiła na realizację innowacji pedagogicznych. Od wielu lat są one z powodzeniem realizowane w placówce. Nauczyciele są autorami wielu autorskich programów, które mają za zadanie pomóc uczniom w rozwijaniu zdolności i zainteresowań. W szkole propagowane jest ocenianie kształtujące. Miejscem prężnie działającym i przyciągającym uczniów jest biblioteka szkolna, która oprócz rozwoju zainteresowań czytelniczych pobudza kreatywność  uczniów.

   Podczas wycieczki regionalnej zostały zaprezentowane walory tego regionu. Nawiązano do obecności na terenie Warmii i Mazur zakonu krzyżackiego. Ciekawym elementem wyjazdu było zwiedzanie zamku krzyżackiego w Kętrzynie.

   Dwudniowa wycieczka regionalna do Białegostoku (5-6 grudnia 2024 r.) to kolejny punkt realizacji programu „Szkoła Zadań Prawdziwych”. Została zaprezentowana szkoła średnia – II Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku. To  miejsce upowszechniania innowacyjnych działań wspierających rozwój kompetencji kluczowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania języków obcych, matematyki, przedmiotów przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), dzielenia się wiedzą i umiejętnościami, współpracuje z innymi szkołami, placówkami wspomagania oraz ze szkołami wyższymi w ramach Białostockiej Szkoły Ćwiczeń. Szkoła posiada wiele pracowni bardzo dobrze przygotowanych do pracy metodą projektu i doświadczania. W trosce o dobrostan uczniów, w tym z SPE w placówce zaaranżowano pokój ciszy, dostępny dla każdego ucznia.

   Spotkanie w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku było ciekawym i inspirującym doświadczeniem. Pracownicy Centrum zaprezentowali podejmowane działania, których adresatem są uczniowie szkół podstawowych. Wśród nich znalazły się spotkania z literaturą niemiecką, wykorzystanie potencjału biblioteki w tworzeniu inspirujących zajęć w oparciu o dostępny księgozbiór oraz możliwości TIK (interaktywny dywan) i prace plastyczne dzieci. Istotą prowadzonych działań ma być gruntowanie kompetencji kluczowych, jak również rozwój kreatywności uczniów. Ważnym aspektem prowadzonych zadań jest wielojęzyczność oraz doświadczenie migracji (dotyczy głównie dzieci z Ukrainy).

   INFOTECH w Białymstoku to szkoła średnia (liceum i technikum) odwiedzana w ramach programu „Szkoła Zadań Prawdziwych”. Szkoły INFOTECH stawiają na kompetencje kluczowe. Objęte są autorskim programem SOFTECH, który umożliwia rozwijanie u uczniów kompetencji miękkich, niezbędnych na współczesnym rynku pracy (np. praca w  grupie). Celem nauczania jest biegłe porozumiewanie się w językach obcych, praktyczne wykorzystanie nowoczesnych technologii. Ideą nauczania jest rozumienie zamiast pamięciowego zapamiętywania. W procesie dydaktycznym wykorzystywane są kreatywne sposoby uczenia się ( myślografia, diagnoza i poznanie dominującej inteligencji wg Howarda Gardnera Inteligencji wielorakich, mapa myśli, notatka Cornella).

   Dwudniowy wyjazd nauczycieli to również poznawanie terenów i historii Białostocczyzny. Zwiedzanie Muzeum Ikon w Supraślu to dowód na wielokulturowe przenikanie się społeczności, istnienie równolegle dwóch wyznań – katolicyzmu i prawosławia, zwrócenie uwagi na dziedzictwo tego regionu. Spacer ulicami Białegostoku połączony z opowieściami przewodnika to przybliżenie historii miasta oraz zaakcentowanie wielokulturowości ( Białystok był i jest miastem wielu narodowości – Polaków, Ukraińców, Białorusinów, Litwinów, Tatarów, Rosjan i Żydów, którzy przed II wojna światową stanowili ponad połowę społeczności Białegostoku).

 

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.